Logga in

Kommande händelser U

Inga händelser

Ungdom 8-16 år - Täby

 

Träningsgrupper - TÄBY

 

Istället för att ha åldersindelade grupper har vi valt att erbjuda tre olika grupper där deltagarna kan välja den grupp, utifrån tempo och svårighetsgrad, som passar var och en bäst. Indelningen är inte fast utan det går utmärkt att byta mellan grupperna vid olika träningar. Vanligtvis delar vi upp varje grupp i mindre delgrupper med ungefär 8-10 deltagare per grupp. Cyklande föräldrar får gärna följa med på träningarna.

Vit grupp

Den vita gruppen är till för dig som tycker om att cykla mountainbike i ett lite lugnare tempo där det finns tid att stanna och återhämta sig då och då. Gruppen lämpar sig också bra för dig som just har börjat cykla i skogen eller vill prova på att köra mountainbike i grupp.

Blå grupp

Den blå gruppen riktar sig till dig som har cyklat mountainbike ett tag och vill cykla i ett lite högre tempo, där det är färre
stopp och lite mer utmanande stigar.

Svart grupp

Den svarta gruppen riktar sig till dig som har cyklat ett par säsonger och vill ha en ännu större utmaning och önskar ett hårdare tempo. Man kanske också har börjat intressera sig för att tävla.

Tjejgrupper

För den som vill har vi även en ren tjejgrupp som täcker vit och blå grupp. Men det går så klart lika bra att köra med de ordinarie grupperna också.
 

Träningstider

 

Ungdomsgruppen tränar i Täby på tisdagar under normalsäsong, april - oktober med uppehåll i juli. Samlingsplatsen är den röda kiosken vid Rösjöbadet på Skarpängssidan.

Mer information om träningspassen samt exakta tider och platser finns i kalendern.

 

Prova på!

 

Vi tar löpande emot nya ungdomar under säsongen och vi erbjuder möjligheten att kostnadsfritt prova på att träna två gånger innan man bestämmer sig om man vill bli medlem. Vill man fortsätta vill vi att man registrerar sig via hemsidan. I samband med detta skickas också en medlemsavi på årsavgiften ut per e-post.

 

Viktig information inför träningen

 

Hjälm

En hjälm, godkänd för cykling, är obligatorisk under all träning och tävling på cykeln. Detta gäller även ledare och medföljande föräldrar.

 

Cykeln

Till en början spelar inte cykeln så stor roll så länge det är en flerväxlad mountainbike. Lägg hellre resurser på att hålla cykeln i bra skick än att köpa en dyr cykel. Dock skall man se upp med enklare cyklar från t ex stormarknader, då dessa tenderar att inte hålla för skogskörning i ett längre perspektiv. Vi rekommenderar minst 24-tumshjul i ungdomsgruppen samt att cykeln har en dämpad framgaffel. Utvecklingen de senaste åren har gått mot större hjulstorlekar och idag är 27,5-tum och 29-tum lika vanliga som de traditionella 26-tumshjulen.

Den viktigaste komponenten på cykeln är bromsarna! Tag för vana att kontrollera dessa inför varje träning så att du vet att de fungerar felfritt och att inte bromsklossarna är på väg att ta slut. En cykel utan fungerande bromsar kan av ledarna få körförbud då detta är en säkerhetsfråga.

Växlarna behöver också kontrolleras då och då så att de fungerar bra. Rengör och smörj kedjan ofta. Pumpa däcken, men inte för hårda, då tappar man fäste. Mellan 1,5 - 2,5 bar beroende på däckstorlek och åkarens vikt.


Tvätta av cykeln direkt efter träningen om den är lerig så försvinner leran lättare. Lera som får torka in är betydligt jobbigare att få bort än när den är färsk. Spola bort lös smuts med en vattenslang. Undvik att spola med för kraftigt tryck (t ex högtryckstvätt) på lager och andra rörliga delar eftersom man då kan trycka in vatten i dessa med rost som följd. Använd en svamp, en diskboste och t ex diskmedel för att tvätta bort smutsen. Det är alltid roligare att starta träningen på en ren cykel!

Ta gärna bort eventuella skärmar och lås inför träningarna, de är mest i vägen och risken är stor att de går sönder. Finns det behov av skärmar t ex när man cyklar till och från skolan kan det vara värt att satsa på skärmar som är lätta att ta av och sätta på igen så att man kan ta bort dem i samband med träningarna.

Observera att det ytterst är föräldrarnas ansvar att cykeln är funktionsduglig inför träningen. Klubben erbjuder med jämna mellanrum mek-kurser som syftar till att lära sig att sköta sin cykel. Håll utkik i kalender och utskick.

 

Kläder

Använd kläder efter årstid. Sommartid fungerar ett par korta byxor och en kortärmad tröja bra. Med fördel använder man cykelbyxor och en cykeltröja. I klubbshoppen på hemsidan kan man köpa klubbens olika cykelkläder med vår egen design.

Under vår och höst när det är lite kallare på kvällarna kan en tunn vindtät jacka med en underställströja och eventuellt en tunn fleece eller liknande fungera bra. Till det kan man ha ett par tunna träningsbyxor (tillsammans med underställ om det är kallt) med ben som inte fastnar i kedjan. Använd inte bomull närmast kroppen, då blir man blöt och du blir snabbt kall när vi stannar.

Använd handskar för att skydda händerna om man ramlar. Tänk på att använda en tunn handske så att det inte blir svårt att använda bromsar och växlar. Med fördel kan en cykelhandske användas, gärna med långa fingrar så fungerar de även vår och höst. 

 

Att ta med

Man skall alltid ha med en reservslang, pump, däckavtagare samt ett multiverkyg med insexnycklar. Det är viktigt att ha med en flaska med vätska och den behöver kunna fästas på cykeln. Har man inga fickor, t ex ryggfickor på en cykeltröja, kan man tejpa reservslangen runt ramen eller sadelstolpen med några varv eltejp.

Tänk på att kontrollera att du har rätt typ av slang. På träningarna förekommer fem olika hjulstorlekar (20", 24", 26", 27,5" och 29") och två olika ventiltyper, bilventil (Schrader/Tysk ventil) och racerventil (Presta/Fransk ventil) vilket gör att det finns tio olika kombinationer av slang.

Från ungefär mitten av september måste man ha belysning på träningarna då solen går ner före eller under träningen. Idag går det att köpa en stark LED-belysning till överkomliga priser (mellan 400 - 600 kr). Dessa går ofta att montera på antingen styret eller hjälmen. Enklare belysningar fungerar när man cyklar på en belyst cykelbana, men ger inte tillräckligt ljus i en mörk skog med rötter och stenar. Som riktmärke bör belysningen ha minst 1000 lumen.

 

Kontakt

Ledarstaben får du kontakt med via e-post ungdomstraning (at) mtbtaby.se.

Ungdomsledare Täby


FÖRNAMN EFTERNAMN TFN MOB GRP
Andreas Hallberg 08-6606658 070-5417096 1
Johanna van Doorn 0709350109 0709350109 1
Jonas Selander 0703363004 0705233714 1
Mats Genberg - 0702182542 1
Petter Östmark - 0766412412 1
Pär Bygdeson - 076-1477300 1
Stefan Dahl 0701472614 0701472614 1
Stefan Wallin 086340100 070-2255543 1
Thomas Drape 0703868282 0703868282 1
Tobias Gustavsson - 070-8701575 1
Cecilia Ekman 08-329873 0708-329873 2
Krister Landqvist - 070-8540601 2
Suzanne Enarsson 0707290875 - 2
Anders Löf 070-3424819 - 3
Jon Semb-Josefson 0734325417 0734325417 3
Jonas Lindskog - 070-9519091 3
Mattias Säteri 08-52507335 070-9999304 3
Mikael Gärdshagen 08-7585501 0733-708044 3
Oskar Lampel - 073-8088684 3
Richard Lagerlöf 070-3180188 072-5851375 3
Björn Johnsson - 070-4245604 4
Christian Lindström - 070-6488112 4
Clive Lewis 08-254706 070-8855196 4
Fredrik Lunde 08-6566080 070-6837804 4
Magnus Wiking 08-962381 - 4
Morgan Axelsson 08-7509919 070-7622454 4
Ola Warrén 08-7564847 070-2281286 4
Oskar Ekman 08-329873 070-8768620 4
Teodor Aastrup - 070-8862300 4