Logga in

Kommande händelser JSV

26nov
sö nov 26 @09:30 - 12:00
Träning JSV Motion, Skavlötens motionsgård, Täby

Junior/Senior/Veteran +17 år

JSV-träningen inom MTB Täby riktar sig till medlemmar 17år och äldre och är en sammanslagning av åldersgrupperna Junior, Senior och Veteran. Oavsett nivå skall det finnas träningstillfällen som passar. Genom att köra i en klubb får man snabbt träningskamrater och lär sig hitta nya stigar.

 

Träningstider

 

JSV-gruppen har flera olika träningstillfällen. Mer information om alla träningspass finns i kalendern och passen är normalt märkta "JSV" i rubriken. Nedanstående information är mer som en riktlinje. I samband med helger, tävlingsdagar etc kan passen variera.

 

Teknikträning

Möjlighet till mer teknikanpassad träning finns under normalsäsong, april - september med uppehåll i juli. Passen körs tillsammans med ungdomsgruppens blå eller svarta grupper och vanligtvis har vi inga separata JSV-ledare på dessa pass.

 

Distansträning - Lugn motion

Varannan söndag under säsongen april-juni och augusti-oktober kör vi gruppen Lugn motion. Gruppen riktar sig mot nybörjaren och den som söker ett lugnare tempo med fler stopp och möjlighet till återhämtning. Tanken är att alla oavsett förkunskaper skall kunna hänga med.

 

Distansträning - Motion

Vanligtvis på söndagsförmiddagar körs distansträning året runt. Beroende på antalet deltagare delar vi in oss i olika grupper beroende på tempo. Passen har oftast en långloppskaraktär, med en blandning av stigar, skogsvägar och grusväg. Distanserna ligger på ungefär på 3-5 mil beroende på deltagare och väderförhållanden. Passen riktar sig till motionären som har skaplig grundkondition och teknik.

 

Distansträning - Snabb

Den snabba gruppen riktar sig till dem som tävlar aktivt på en hög nivå i framför allt långloppscupen. Tempot är högt med få stopp och man förväntas förutom att ha en hög grundkondition och teknik även ha bra lokalkännedom samt kunskap i att meka med cykeln. Får man t ex problem med cykeln måste man kunna lösa detta själv samt hitta tänkt färdväg på egen hand för att gruppens träning inte skall bli hindrad. Passen läggs antingen upp i kalendern eller bestäms via forumet.

 

Prova på!

 

Vi tar löpande emot nya medlemmar under säsongen och vi erbjuder möjligheten att kostnadsfritt prova på att träna två gånger innan man bestämmer sig om man vill bli medlem. Vill man fortsätta vill vi att man registrerar sig via hemsidan. I samband med detta skickas också en medlemsavi på årsavgiften ut per e-post.

 

Viktig information inför träningen

 

Hjälm

En hjälm, godkänd för cykling, är obligatorisk under all träning och tävling på cykeln.

 

Cykeln

En mountainbike är en förutsättning för våra träningar och vi rekommenderar en hjulstorlek på mellan 26-29-tum och cykeln bör antingen ha dämpad framgaffel eller dämpning både fram och bak. Hybrid- och cyclo cross-cyklar lämpar sig dåligt på träningarna då vi ofta kör på stigar, s k single track.


Kontrollera att cykeln är väl underhållen så minskar risken för oväntade haverier på träningarna.

 

Kläder

Inga speciella klädkrav finns vid träning men i klubbshoppen på hemsidan kan man köpa klubbens olika funktionella cykelkläder med vår egen design. Klubbshoppen når man som medlem när man är inloggad.

 

Att ta med

Man skall alltid ha med en reservslang, minipump, däckavtagare samt ett multiverkyg med insexnycklar, så att man kan fixa en punktering eller lättare haverier under träning. Vi rekommenderar också att man har med sig ett extra växelöra om olyckan är framme samt en kedjelänk om kedjan går av. Vätska och eventuellt energitillskott (bananer, bars etc) efter eget tycke.